Een kleine aanvulling

23 augustus 2018 - Alice Springs, Australië

Donderdag 23 augustus.

Drie nachten op de Big 4 camping Mc Donnell Range holiday park gestaan in Alice Springs. De stad in geweest voor een bakske, wat boodschappen en shoppen (winkels bekijken door beide dames). Sieb heeft zijn auto een kleine onderhoudsbeurt laten geven. ’s-Avonds genoten van Berry Skipsey’s Red Centre Show. Hij liet op een groot scherm prachtige foto’s zien van de streek rondom Alice Springs, van culturele activiteiten zoals paarden en kamelen races, optreden van Aboriginals met hun authentieke dansen. Daarbij bracht hij een scala aan liedjes ten gehore onder begeleiding van gitaarmuziek. Prachtige heel scherpe foto’s waarbij je van sommige toch wel kon zien dat die met filters gemaakt waren.

En op donderdagmorgen een stukje buiten de stad geweest op de Larapinta Drive.

Eerst naar Simpsons Gap gereden. Een imposante heuvelrug waartussen een rivier in de loop van miljoenen jaren een kloof uitgesleten heeft. Zie foto’s

En even tussendoor het volgende. Nu weet ik ook waardoor de vele heuvelruggen gevormd zijn die we onderweg tegenkwamen. Die zijn miljoenen jaren geleden gevormd toen door het verschuiven van de tectonische platen de verschillende werelddelen gevormd zijn. Door de verschuivingen in de aardlagen zijn grote heuvelruggen ontstaan door het omhoog schuiven van grote delen van het toen gevormde Australische continent. In de loop van de eeuwen zijn die heuvelruggen enigszins afgevlakt door erosie van weersinvloeden en winden. Aan de randen kun je zien welke kanten omhoog gedrukt zijn. Daar zie je de verschillende aardlagen nog als gestapelde rotslagen duidelijk liggen. Vooral de bovenzijde omdat daaronder al lagen zand liggen die in de loop van de tijd zijn ontstaan door afgebrokkelde stenen en grijs van de bovenlagen. De andere zijde van die heuvels zijn glooiend omdat daar de bovenlaag heel gebleven is.

Na Simpsons Gap doorgegaan naar Standley Chasm. Een prachtige smalle kloof waar tussendoor de rivier zich wringt tijdens het regenseizoen. Prachtige verschillende kleuren rood in allerlei nuances die nog meer veranderen wanneer de zon er op schijnt. Bekijk de foto’s maar eens.

En vanmiddag na de thee en met een wijntje erbij bezoek gekregen van een Port Lincoln parkiet die een stukje chips mee kwam pikken. En voor Miriam. Toen hij zo dichtbij was kon ik zien dat hij hele kleine spotjes rood boven zijn snavel had. Vergroot de foto maar eens.

Zo. Dat was het weer voorlopig en tot de volgende keer.

Nog even een bedankje aan allemaal van ons Riki en mij voor alle fijne, leuke en meelevende reacties.

Wij hopen dat we jullie kunnen blijven boeien met onze stukjes tekst. Geniet er in dat geval in elk geval net zoveel van als wij dat hier zelf in elk geval doen.

Houdoe van ons.

1. Hans& Addy:
    23 augustus 2018
    Mooie foto’s, leuk dat de parkiet zo tam is,
    Je zou hem wel mee naar huis willen nemen denk ik ?
  2. Marie-Louise:
    23 augustus 2018
    Jong jonge wat hebben jullie een prachtige reis en laat je (ons) mij meegenieten door middel van de leuke interessante verslagen en prachtige foto's 😍 Kijk weer uit naar het volgende verslag. Geweldig Riki dat je die " vuurdoop" leuk vindt ...goed zo Power Girl.....ha ha 🤣 Leuk die foto's van die prachtige parkiet....genieten hè Miel....🤣
    Nou reizigers doe voorzichtig en fijne trip verder. In Nederland is de hittegolf voorbij...pff....paar keer 37 graden in ons bosrijk gebied is wel benauwd hoor.....😥
    Bye bye.....Marie-Louise
  3. Jos en corry:
    Hey Riki en Miel.
    Wat een prachtige foto's. heb er zin in om effe te komen kijken.
    En bedankt voor de geschiedenislessen. Zo leren we heel wat bij over dit prachtige continent. Geniet er verder van. And take care. Zien uit naar jullie volgende verslag.

Jos en Corry
  4. Ad en Ria Dijkers:
    23 augustus 2018
    Schitterend verslag van jullie belevenissen; maar jij bent wel een pechvogel Miel! Van de andere kant een geluksprul met zo'n kranige chauffeuse; kunnen wij op de wijkbus ook nog gebruiken!!!
    Hoop dat jullie met volle teugen blijven genieten van al het moois wat daar te bewonderen en te beleven is en dat je ongemakken snel verleden tijd mogen zijn.
    Groetjes van ons.
  5. Aline:
    23 augustus 2018
    Weinig toe te voegen aan de enthousiaste reacties!
    Ben het er helemaal mee eens😘😘
  6. Miep v Gool:
    26 augustus 2018
    FWat een mooie reis en wat fijn dat je mij er ook van mee laat genieten ,het is een hele belevenis .Pas goed op geniet en kom gezond weer terug Heel veel groeten tante Mien
  7. Adje:
    27 augustus 2018
    mooie foto,s
  8. Thiely:
    3 september 2018
    Het blijft spanend... Leuk en super om te lezen.. THX
  9. Anneke Setiowaty:
    3 september 2018
    Beste Miel en Riki, ik geniet mee van jullie 'spannende reisverhalen' , dank je wel. Nieuwsgierig kijk ik uit naar het vervolg verslag …….